رتینول چیست و چه کاربردی دارد؟

رتینول چیست و چه کاربردی دارد؟
7 بهمن 1402 بدون نظر 10 دقیقه
اشتراک گذاری:

آنچه در این مطلب می خوانید :

طی چند ساله گذشته محبوبیت رتینول افزایش یافته و حتی به یک ویژگی اصلی در روتین‌ مراقبت از پوست در همه جا تبدیل شده است این که دقیقا این ماده چیست و چه کاربردی دارد را قرار است ما در مقاله برای شما توضیح دهیم تا با آگاهی از این ماده بتوانید تصمیم درستی برای تامین سلامت و زیبایی پوست خود بگیرید.

طی چند ساله گذشته محبوبیت رتینول افزایش یافته و حتی به یک ویژگی اصلی در روتین‌ مراقبت از پوست در همه جا تبدیل شده است این که دقیقا این ماده چیست و چه کاربردی دارد را قرار است ما در مقاله برای شما توضیح دهیم تا با آگاهی از این ماده بتوانید تصمیم درستی برای تامین سلامت و زیبایی پوست خود بگیرید.

رتینول چیست؟

ویتامین A یک ماده مغذی ضروری برای سلامت چشم، پوست، عملکرد سیستم ایمنی و ...است به زبان ساده می توان ویتامین A را در یکی از دو دسته‌های کاروتنوئیدها و رتینوئیدها قرار داد. کاروتنوئیدها رنگدانه‌هایی هستند که به سبزی‌ها و دیگر مواد غذایی رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز روشن می دهند و به همراه آنتی اکسیدان‌ها به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می کنند رتینوئیدها، خانواده عظیم ترکیبات تولیده شده از ویتامین A، به شکل‌های مختلفی در دسترس هستند تا به شما در بهبود طراوت و شادابی پوست کمک کنند رتینول یکی از انواع ترکیبات رتینوئید است بنابراین رتینول نوعی ویتامین A است که کاربردهای زیادی در مراقبت از پوست دارد از آن برای درمان آکنه استفاده می شود و اثرات ضد پیری را برای پوست شما در پی دارد رتینول اشکال مختلفی دارد که شما می توانید با توجه به نیاز خود از آن استفاده کنید علاوه بر اینکه می توانید آن را به صورت مستقل استفاده کنید از رتینول در بسیاری از لوازم آرایشی به عنوان یک جز از مواد تشکیل دهنده استفاده می گردد همچنین رتینول حاوی غلظت هایی بالاتری از رتینوئیدها است.

رتینول چه کاربردی دارد؟

رتینول تولید سلول‎های پوستی را افزایش می دهد و به باز کردن منافذ پوستی کمک می کند همچنین رتینول پوست شما را پوسته پوسته می کند و باعث افزایش تولید کلاژن در پوست می شود تا ظاهر خطوط چین و چروک‌های ریز را در پوست کاهش دهد و برای شما پوستی شاداب‌تر و باطراوت‌تری به ارمغان بیاورد.

رتینول برای آکنه

آکنه یک بیماری پوستی شایع است. هنگامی که منافذ پوستی شما با سلول‌های مرده یا روغن مسدود شود می تواند زمینه را برای انواع جوش‌های دیگر مانند جوش‌های سر سفید و سر سیاه فراهم کند. رتینول با جلوگیری از مسدود شدن منافذ در کاهش ایجاد جوش و آکنه تاثیرگذار است البته باید بدانید که قبل استفاده از رتینول باید به متخصص مراجعه کنید تا با مشورت از آنها بتوانید برای جلوگیری از آکنه و استفاده از رتینول راهنمایی بگیرید. همچنین از رتینول برای جای جوش هم استفاده می شود و با التیام آکنه ظاهر شما را بهبود می بخشد.

رتینول برای لکه‌های تیره

لکه‌های تیره می تواند در نتیجه آسیب آفتاب به پوست شما ایجاد شود اگر لکه‌های قهوه‌ای روشن تا تیره روی صورت، دست‌ها، گردن یا بازوها دارید از تجمع ملانین ایجاد شده است رتینول باعث می شود تا لکه‌های پوستی را روشن کند اگرچه که ممکن است ماه‌ها طول بکشد اما ارزشش را دارد و شما را از شر لکه‌های پوستی خلاص می کند البته اگر نگران لکه‌های پوستی خود هستید باید به پزشک متخصص مراجعه کنید و خودسرانه از رتینول استفاده نکنید تا با عواقب بد آن مواجه نشوید.

رتینول برای منافذ بزرگ

منافذ، روزنه‌ای در سطح پوست است که به مو و روغن‌های بدن اجازه عبور می دهد وقتی این منافذ با سلول‌های مرده پوست یا روغن مسدود می شوند منافذ پوستی شما بزرگتر و برجسته‌تر می شود رتینول با افزایش تولید سلول، پوست شما را ضخیم‌تر می کند و با جلوگیری از ایجاد منافذ مسدود شده باعث کاهش منافذ بزرگ بر روی پوست می گردد.

رتینول برای چین و چروک پوستی

با افزایش سن سلول‌های پوست شما آهسته‌تر تقسیم می شوند لایه میانی پوست شما شروع به نازک شدن می کند و حفظ رطوبت را سخت‌تر شود در نتیجه پوست شما الاستین و کلاژن کمتری تولید می کند رتینول می تواند ظاهر خطوط چین و چروک را کاهش دهد و پوست را تشویق به تولید کلاژن کند و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشد.

تاثیر رتینول در چین و چروک

آیا رتینول برای پوست مفید است؟

رتینول یک ماده بسیار قدرتمند در برابر پیری و آکنه است اما برای همه افراد مناسب نیست اگر مستعد آلرژی هستید یا پوست حساسی دارید بهتر است از محصولات مراقبت از پوست با ترکیبات دیگری که می توانند به شما در کاهش علائم پیری و جوش کمک کنند، استفاده کنید همچنین رتینول پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس‌تر می کند بنابراین هنگامی که از محصولات حاوی رتینول استفاده می کنید باید پس از آن، از ضد آفتاب استفاده کنید و تا جایی که می توانید از آفتاب دوری کنید.

استفاده از رتینول علاوه بر مزایا معایبی هم دارد مانند:

  • منجر تحریک و خشکی پوست می شود.
  • باعث ایجاد خارش و سوزش پوستی می شود.
  • منجر به ایجاد قرمزی یا پوسته پوسته شدن پوست می گردد.
  • زمینه را برای آفتاب سوختگی فراهم می کند.

اگر از رتینول استفاده می کنید راحت‌تر دچار آفتاب سوختگی می شوید و همین به پوست شما آسیب می رساند استفاده از دوزهای بالای رتینول نیز ممکن است با ایجاد سرطان پوست مرتبط باشد هنگام استفاده از محصولات حاوی رتینول حتما از ضد آفتاب استفاده کنید و از نور مستقیم خورشید اجتناب کنید.

از چه زمانی می توان از رتینول استفاده کرد؟

برخی از افراد توصیه می کنند به محض اینکه متوجه خطوط ریز در بالای 30 سال شدید رتینوئیدها را در رژیم مراقبت از پوست خود قرار دهید پیری پوست می تواند به دلیل سن بیولوژیکی و همچنین عوامل خارجی مانند قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش، عادت‌های بد غذایی و سبک زندگی نادرست نظیر سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و آلودگی هوا باشد اما اگه با آکنه و جوش دست و پنجه نرم می کنید ممکن است بخواهید زودتر از آن استفاده کنید به خصوص برای مبارزه با کومدون‌ها، برجستگی‌های کوچک و گوشتی که هنگام مسدود شدن منافذ ایجاد می شوند با این حال هیچ قانون سفت و سختی در مورد زمان استفاده از رتینول وجود ندارد اما بیشتر در اواخر دهه 20 یا اوایل دهه 30 زمان مناسبی برای استفاده از رتینول است کلاژن از حدود 26 سالگی به بعد، شروع به تجزیه شدن می کند و زمان خوبی برای ترکیب موادی از نوع رتینول است که گردش سلولی را تشویق می کند و پوست را محکم می کند بسیاری از مردم آن را در شب زمانی که پوست آنها به طور طبیعی در حالت ترمیم قرار دارد استفاده می کنند اگر در روز از رتینول استفاده شود احتمال آفتاب سوختگی وجود دارد چرا که رتینول به نور حساس است البته برای شروع رتینول باید با متخصص پوست خود صحبت کنید زیرا که این محصول می تواند باعث خشک شدن و گاهی قرمزی پوست شود.

نکاتی که باید هنگام استفاده از رتینول رعایت کنید.

کاربرد رتینول

  • رتینول باید همیشه در شب استفاده شود چرا که به نور بسیار حساس است و به همین دلیل در بسته بندی‌های تیره یا بسته بندی‌هایی که هیچ نوری از آن عبور نمی کند، نگه داری می شود به منظور جلوگیری از آسیب‌های غیرضروری نور خورشید، رتینول را فقط قبل از رفتن به رختخواب استفاده کنید.
  • یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که افراد هنگام شروع رتینول مرتکب می شوند استفاده هر شب از آن است. همچنین از مقدار کمی رتینول برای پوست صورت استفاده کنید.
  • برای کمک به سازگاری پوست با رتینول می توانید آن را با مرطوب‌کننده صورت مخلوط کنید و سپس آن را بر روی پوست خود بمالید این به رتینول اجازه می دهد تا کمی ملایم‌تر با پوست شما برخورد کند.
  • همانطور که شروع به استفاده از رتینول می کنید به آرامی تعداد دفعات آن افزایش می یابد تا میزان خشکی و پوسته پوسته شدن پوست خود را کنترل کنید این مورد اغلب یکی از عوارض جانبی رتینول است به خصوص در چند هفته اول ، همانطور که پوست شما به درمان عادت می کند قرمزی و پوسته پوسته شدن کاهش می یابد.
  • قبل استفاده از رتینول باید صورت خود را تمیز کنید. رتینول جایگزین روتین مراقبت از پوست شما نیست بلکه اثر آن را بیشتر می کند.
  • مراقبت عوارض جانبی باشید اگر عوارض جانبی در اثر استفاده از رتینول بیش از چند هفته ادامه داشت یا بدتر از قبل شد باید استفاده از آن را متوقف کنید و به پزشک مراجعه کنید.
  • رتینول یک راه حل یک شبه برای نگرانی‌های پوستی نیست در واقع احتمالا به مدت 12 هفته هیچ نتیجه مهمی نخواهید دید پس اگر در هفته اول نتیجه‌ای ندیدید تسلیم نشوید.

در نتیجه:

رتینول یک ماده مراقبت از پوست است که همه به دلایل مختلف می خواهند از آن استفاده می کنند این ماده ضد پیری در میان بسیاری از افراد محبوب است و باعث می شود تا به تدریج خطوط چین و چروک پوستی بهبود ببخشد و از طرفی با افزایش تولید کلاژن در پوست می تواند برای پوستتان ظاهری نرم و دلپذیر به ارمغان بیاورید اما استفاده از رتینول برای هر پوستی مناسب نیست به همین خاطر توصیه می شود که قبل استفاده از رتینول با پزشک متخصص مشورت کنید تا از عوارض جانبی این ماده در امان بمانید ما در این مقاله سعی کردیم شما را با چیستی و کاربرد رتینول آشنا کنیم تا بتوانید با آگاهی از مزایا و عوارض این ماده تصمیم درستی برای پوست خود بگیرید. 

برای ثبت دیدگاه، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید