پوست مختلط چیست؟ نحوه مراقبت از پوست مختلط

پوست مختلط چیست؟ نحوه مراقبت از پوست مختلط
13 تیر 1403 بدون نظر 8 دقیقه
اشتراک گذاری:

آنچه در این مطلب می خوانید :

ما قصد داریم شما را با بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست مختلط آشنا کنیم تا با آگاهی از این موارد بتوانید بهتر از سلامت و زیبایی پوستتان محافظت کنید.

آیا احساس می کنید که نوع پوست شما به طور مداوم تغییر می کند؟ یعنی در برخی روزها پوستی سفت و خشک دارید و در برخی روزهای دیگر پوستی مستعد جوش و چربی خواهید داشت در این صورت ممکن است که نوع پوست شما مختلط باشد. اکثر مردم بر این باور هستند که داشتن پوست خشک یا چرب سخت و دشوار است و شما را برای انتخاب محصول مناسب با چالش مواجه می کند در حالی که برای پوست مختلط پیدا کردن محصولات مراقبت از پوست دشوارتر است معمولا کسانی که دارای پوست مختلط هستند همواره در هر جا با خود کاغذ لک و مرطوب کننده حمل می کنند چرا که نمی دانند که به کدام یک نیاز خواهند داشت یا حتی ممکن است به طور همزمان به هر دوی آن‌ها نیاز داشته باشند.

بنابراین ما قصد داریم شما را با بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست مختلط آشنا کنیم تا با آگاهی از این موارد بتوانید بهتر از سلامت و زیبایی پوستتان محافظت کنید.

پوست مختلط چیست؟

قبل از ایجاد یک روتین مراقبت از پوست منحصر به فرد برای نیازهای خود باید از خودتان بپرسید که نوع پوست مختلط به چه معناست؟

پوست مختلط ترکیبی از پوست چرب و خشک است به طوری که در برخی نواحی پوست شما سبوم ترشح می کند و در برخی مناطق پوست خشک و کم آبی دارید در چنین شرایطی استفاده از مرطوب کننده‌های سنگین ممکن است در برخی موارد پوست خشک را هیدراته کنند تا آب از دست رفته خود را جبران کنند اما در عین حال می تواند شرایط را برای پوست چرب بدتر کند حتی استفاده از تونرهای ضد چربی برای ازبین بردن روغن اضافی پوست زمینه را برای خشکی بیشتر در برخی از مناطق صورت فراهم می کند بنابراین انتخاب محصولات مناسب پوست مختلط از اهمیت بالایی برخوردار است تا با انتخاب محصول مناسب بتوانید به بهترین شکل از پوستتان محافظت کنید.

افرادی که پوست مختلطی دارند در سراسر نواحی پیشانی، مرکز بینی و چانه پوست چربی دارند و بر عکس در نواحی مانند گونه‌ها، شقیقه‌ها، خط فک و برخی جاهای دیگر، از پوست خشک و زبری برخوردارند همچنین ممکن است گاهی اوقات متوجه بزرگ شدن منافذ در نواحی چرب پوست به دلیل تولید بیش از حد سبوم و التهاب شوند این مورد بیشتر در ناحیه T ( یعنی مناطق پیشانی، بینی و چانه) اتفاق می افتد علاوه بر این پوست خشک راحت‌تر می تواند ملتهب شود و شما را با التهاب پوستی مواجه کند چرا که کاهش چربی و کم آبی نقش مهمی در شرایطی مانند اگزما دارد به طوری که 2 تا 5 درصد جمعیت بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد.

بایدها و نبایدهای پوست مختلط:

  • لایه برداری منظم می تواند به هر نوع پوستی کمک کند اما باید هنگام انتخاب لایه بردار مناسب به مواد تشکیل دهنده و سازگاری آن با نوع پوست دقت کنید تا در کنار حذف سلول‌های مرده به بازسازی پوست کمک کنید اما ممکن است کسانی که دارای پوست مختلط هستند از لایه بردار دوری کنند تا مانع تحریک پوست خشکشان شوند اما می توانند با استفاده از یک استراتژی درست از این اتفاق جلوگیری کنند به همین خاطر همیشه بررسی کنید که از چه نوع پاک کننده‌ای استفاده می کنید چرا که برخی از این محصولات با مواد شیمیایی مانند بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک فرموله شده اند که می توانند نواحی خشک پوست را بدتر کنند. هر چه قدر پوست شما خشک‌تر شود خطر تولید چربی در ناحیه T بیشتر می شود. انتخاب یک لایه بردار ملایم می تواند به ازبین بردن سلول‌های مرده پوست کمک کند تا پوستی با سطحی صاف و یکدست داشته باشید و بتوانید منافذ پوستی را به خوبی پاکسازی کنید البته توصیه می شود که هرگز بیش از حد پوست را لایه برداری نکنید چرا که استفاده مکرر و زیاد از آن، می تواند خشکی و چربی پوست را بدتر کند و باعث ایجاد اختلال در سد طبیعی پوست شود.

توصیه می شود که از پاک کننده‌های مبتنی بر الکل و روغن دوری کنید چرا که پاک کننده‌های مبتنی بر روغن باعث افزایش چربی در منافذ پوست می شوند و از طرفی دیگر در صورت استفاده از پاک کننده‌های مبتنی بر الکل منجر به تحریک پوست خشک می شوید.

  • ماسک صورت می تواند به شما کمک کند تا به راحتی نواحی دردسرساز صورت خود را مورد هدف قرار دهید اما هر ماسکی برای انواع پوست‌های مختلط مناسب نیست ممکن است لازم باشد که در برخی شرایط از یک ماسک جذب کننده چربی برای مناطق پرچرب صورت استفاده کنید و از یک ماسک آبرسان برای کمک به برطرف شدن خشکی پوست بهره ببرید. 
  • مهم نیست که چه نوع پوستی دارید همیشه شما باید در روتین پوستی خود از مرطوب کننده مناسب نوع پوست خود استفاده کنید به احتمال زیاد کسانی که دارای پوست مختلط هستند در هنگام استفاده از مرطوب کننده نگران مناطق چرب پوست خود هستند اما باید بدانید که در صورت عدم استفاده از مرطوب کننده می توانند باعث شوند که غدد چربی سبوم بیشتری را تولید کنند بنابراین با استفاده از یک مرطوب کننده سبک می توانید از تجمع سبوم و چربی در منافذ صورت جلوگیری کنید و با قفل کردن هیدراتاسیون مانعی بر سر راه پوسته پوسته شدن پوست ایجاد کنید همچنین قرار دادن یک مرطوب کننده مناسب در روتین مراقبتی به ترمیم سطح پوست و بازسازی آن کمک می کند. توصیه می شود که از مرطوب کننده‌های سبک و مبتنی بر آب استفاده کنید چرا که باعث مسدود شدن منافذ پوستی شما نمی شوند و می توانید برای قسمت‌های خشک پوست از مرطوب کننده‌ای با فرمول غنی‌تری استفاده کنید تا با جبران آب از دست رفته به هیدراته شدن پوست خشک کمک کنید.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب یک مرحله مهم در هر روتین مراقبت از پوست است به عنوان فردی که پوست مختلط دارید مهم است که بدانید نواحی خشک پوست شما بیشتر مستعد ایجاد چین و چروک هستند و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند فرایند پیری را تسریع کند به همین خاطر از محصولاتی استفاده کنید که دارای کرم ضد آفتاب با طیف وسیع هستند تا از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش محافظت کنند قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند خشکی پوست را تشدید کند و به سد محافظتی پوست آسیب برساند این کار باعث می شود تا شرایط ناخواسته پوست را بدتر کند. 
  • از محصولات با ترکیبات خشن استفاده نکنید چرا که این محصولات با فرمولاسیون خشن خود می توانند پوست چرب و خشک شما را تحریک کنند چرا که هنگام استفاده از چنین محصولاتی مناطق چرب پوست شروع به تولید سبوم بیشتر می کنند تا از پوست شما محافظت کنند در حالی که مناطق خشک پوست قادر به چنین کاری نیستند و به همین سادگی زمینه را برای خشکی و تحریک پوست فراهم می شود.
  • محصول دیگری که ممکن است از آن احتناب کنید تونر است چرا که نمی خواهید نواحی خشک پوست را تحریک کنید با این حال اگر از یک تونر ملایم بدون الکل و مناسب برای پوست‌های حساس و مختلط استفاده کنید می توانید PH پوست خود را به تعادل برسانید تا چربی اضافی را از منافذ روی پوست پاک کنید.
  • هرگز با آرایش نخوابید چرا که مواد آرایشی باعث مسدود شدن منافذ پوستی می شوند و شما را با آسیب بیشتر روبرو می کنند به همین خاطر حتی اگر روز سخت و پرمشغله‌ای داشتید سعی کنید که آرایش یا هرگونه مواد اضافی را از روی پوست پاک کنید.
  • اجتناب از دست زدن بیش از حد به صورت یک عمل مهم برای جلوگیری از گسترش میکروب‌ها است بسیاری از افراد بدون اینکه متوجه شوند صورت خود را لمس می کنند این کار می تواند باعث شود تا میکروب‌های دستان شما وارد چشم، بینی و دهان شود و خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد به همین خاطر توصیه می گردد صورت خود را بیش از حد دست نزنید تا بهتر بتوانید از پوست مختلط خود محافظت کنید.
  • کسانی که دارای پوست مختلط هستند باید از محصولاتی استفاده کنند که باعث مسدود شدن منافذ پوست آنها نشود به همین خاطر توصیه می شود که هنگام انتخاب محصولات همیشه به دنبال برچسب غیرکومدون زا باشید چرا که این برچسب به این معنا است که این محصول فاقد موادی است که می تواند باعث انسداد منافذ و آکنه شود.

چه محصولاتی برای پوست مختلط مناسب است؟

وقتی نوبت به انتخاب بهترین محصولات برای پوست مختلط می رسد باید بر روی فرمول‌های جذب کننده چربی یا مات برای نواحی چرب پوست مختلط تمرکز کنید و برای مناطق خشک از محصولاتی با فرمولاسیون غنی‌تری استفاده کنید تا پوست خشک خود را به بهترین شکل نرم و لطیف کنید همچنین از فرمول‌های سبک‌تر برای مناطق چرب پوست استفاده کنید تا از ایجاد احساس سنگینی و چربی پوست جلوگیری کنید.

در نتیجه:

کسانی که با پوست مختلط دست و پنجه نرم می کنند به طور مداوم ناحیه T چرب را تجربه می کنند در حالی که کناره‌های صورت معمولا خشک هستند چنین موضوعی باعث می شود که پوست شما پوسته پوسته شود به همین خاطر ما در این مقاله سعی کردیم شما را با بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست مختلط آشنا کنیم تا با آگاهی از این نکات بتوانید بهتر از پوست خود مراقبت کنید.

 

برای ثبت دیدگاه، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید