نکاتی که درباره هیدراتاسیون باید بدانید

نکاتی که درباره هیدراتاسیون باید بدانید
22 مهر 1402 بدون نظر 5 دقیقه
اشتراک گذاری:

آنچه در این مطلب می خوانید :

بخشی از بدن ما را آب تشکیل می دهد. ما دائما از راه‌های مختلف نظیر ادرار، مواد زائد و عرق آب را از دست می دهیم. برای اینکه اندام‌های حیاتی بدن بتوانند عملکرد خود را به درستی انجام دهند باید مایعات و آب مورد نیاز بدن را تامین کنیم.

بخشی از بدن ما را آب تشکیل می دهد. ما دائما از راه‌های مختلف نظیر ادرار، مواد زائد و عرق آب را از دست می دهیم. برای اینکه اندام‌های حیاتی بدن بتوانند عملکرد خود را به درستی انجام دهند باید مایعات و آب مورد نیاز بدن را تامین کنیم. ما در این مقاله قصد داریم شما را با هیدراتاسیون و هرآنچه که باید از آن بدانید آشنا کنیم. 

در طول روز چه مقدار آب بنوشید؟

بیشتر پزشکان توصیه می کنند که نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز مناسب است اما از آنجایی که افراد متفاوت هستند و نیاز‌های آنها هم متفاوت است این مقدار با توجه به فعالیت شما فرق دارد به طور مثال ورزشکاران نسبت به افراد عادی فعالیت بیشتری انجام می دهند به همین خاطر باید هیدراته بمانند تا بدن عملکرد درستی داشته باشد بنابراین مقدار آبی که ورزشکاران می نوشند با افرادی عادی متفاوت است. 

نکات مهم درباره هیدراتاسیون بدن

1- برای نوشیدن آب منتظر نمانید تا تشنه شوید:

در طول روز به طور پیوسته آب بنوشید و در روز‌های گرم سال این مقدار را بیشتر کنید به ویژه اگر زیاد فعالیت می کنید.

2 آب خود را طعم دار کنید:

برخی از افراد از طعم آب ساده خوششان نمی آید بنابراین می توانید طعم آن را با میوه‌های تازه و طبیعی عوض کنید. همچنین می توانید از یخ بخصوص اگر ورزش شدیدی انجام داده اید مصرف کنید تا بدن آب مورد نیاز خود را تامین کند نوشیدنی‌های حاوی الکل و کافئین را محدود کنید چرا که هر دو می توانند منجر به کم آبی در بدن شوند.

3- در رژیم غذایی خود قرار دادن میوه‌ها و سبزیجات را فراموش نکنید:

میوه‌ها و سبزیجات حاوی مواد مغذی و مقدار زیادی آب هستند که می توانند به راحتی به هیدراتاسیون بدن کمک کنند. میوه‌هایی مانند هندوانه، توت فرنگی، طالبی، هلو و آناناس از جمله میوه‌های حاوی آب فراوان است.

4- برای عدم فراموشی می توانید از زنگ هشدار یا آلارم آب استفاده کنید:

برخی از افراد به دلیل مشغله زیاد حتی نوشیدن آب را هم فراموش می کنند یا افراد سالمند به دلیل افزایش سن و فراموشی به اندازه کافی آب نمی نوشند بنابراین با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف می توانید از یک هشدار ساده برای نوشیدن آب استفاده کنید تا به شما کمک کند که میزان مصرف آب را در طول روز کنترل کنید.

فواید نوشیدن آب

فواید هیدراتاسیون

1- عملکرد مغز و انرژی را بهبود می بخشد:

هیدراتاسیون به طور شگفت آوری بر روی میزان انرژی و عملکرد مغز تاثیر می گذارد به طور مثال اگر بدن شما دچار کم آبی خفیف می شود می تواند بر روی عملکرد مغز از جمله خلق و خو شما اثر بگذارد و کارکرد آن را مختل کند. همچنین هیدراته ماندن می تواند زمان واکنش و توانایی‌های فرد را افزایش دهد و از ایجاد احساس اضطراب فرد جلوگیری کند. با هیدراتاسیون بدن می توانید هماهنگی و توجه را افزایش دهید و احساس آرامش و شاداب‌تری داشته باشید.

2- باعث بهبود عملکرد فیزیکی می شود:

بدن با فعالیت از طریق عرق کردن آب از دست می دهد به همین خاطر برای اینکه بتوانید فعالیت و عملکرد خود را افزایش دهید باید آب از دست رفته را تامین کنید. بدون سطح آب کافی بدن دچار احساس خستگی، کاهش انگیزه و تغییر دما‌ی بدن می شود که با مصرف آب می توانید از ایجاد این مشکلات جلوگیری کنید.

3- با هیدراتاسیون به حفظ سلامت و زیبایی پوست خود کمک می کنید:

هیدارته ماندن بدن می تواند بر روی ظاهر و پوست شما تاثیر بگذارد. با تامین آب، پوست خاصیت ارتجاعی پیدا می کند و رطوبت مورد نیاز خود را برای جلوگیری از مشکلات پوستی مانند خشکی، چین و چروک و...تامین می کند شما با هیدراته کردن بدن می توانید:

4- سموم را از بدن خارج کنید و از مسدود شدن منافذ پوستی جلوگیری کنید.

5- پوست خود را آبرسانی کنید و رطوبت مورد نیاز را تامین کنید.

6- با هیدراتاسیون مقاومت و لطافت پوست را تقویت می کنید.

7- به کاهش وزن کمک می کند:

با هیدراتاسیون می تواند وزن خود را کنترل کنید چرا که آب می تواند کمی متابولیسم بدن را افزایش دهد و این کار به شما کمک می کند تا کالری بیشتری را در طول روز بسوزانید. علاوه بر این با نوشیدن آب شما بیشتر احساس سیری می کند و این کار باعث می شود تا اشتهای شما برای خوردن غذا سرکوب شود و بدین ترتیب کالری کمتری را دریافت می کنید.

عوارض کم آبی در بدن

آب برای عملکرد بدن ضروری است و کم آبی می تواند به روش‌های مختلف بر روی بدن تاثیر بگذارد به طور مثال می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

در بدن احساس خستگی و خواب آلودگی ایجاد می کند.   رنگ ادرار تیره می شود. باعث خشکی پوست می گردد.

  • یبوست و سردرد را به همراه دارد.

در نتیجه:

با نوشیدن آب در طول روز می توانید سلامت و زیبایی بدن را تضمین کنید و از مشکلاتی مثل سردرد، تکرر ادرار، خشکی دهان و ... دوری کنید.

برای ثبت دیدگاه، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید