رزماری و خواص آن

رزماری و خواص آن
29 آبان 1402 بدون نظر 8 دقیقه
اشتراک گذاری:

آنچه در این مطلب می خوانید :

رزماری گیاه به خاطر فوایدی که دارد به عنوان یک عنصر مهم در بسیاری از محصولات زیبایی و بهداشتی بکار برده می شود پس اگر به دنبال شناخت خواص رزماری و راهی برای تقویت و حفظ سلامت پوست و موی خودتان هستید ادامه این مطلب را بخوانید.

در این مقاله ما قصد داریم شما را با خواص باور نکردنی رزماری برای پوست و مو آشنا کنیم این گیاه به خاطر فوایدی که دارد به عنوان یک عنصر مهم در بسیاری از محصولات زیبایی و بهداشتی بکار برده می شود پس اگر به دنبال شناخت خواص رزماری و راهی برای تقویت و حفظ سلامت پوست و موی خودتان هستید ادامه این مطلب را بخوانید.

رزماری چیست؟

رزماری بومی منطقه مدیترانه است درختچه‌ای با برگ‌های معطر و همیشه سبز که گل‌های سفید، صورتی، آبی یا بنفش دارد از این گیاه در موارد بسیاری مانند پزشکی و آشپزی استفاده می شود. این گیاه سرشار از مواد مغذی، آنتی اکسیدان و اسیدهای امگا3 است که باعث ایجاد خاصیت ضد میکروبی می شود.  

فواید رزماری در مراقبت از پوست

رزماری سرشار از آنتی اکسیدان‌های مفید است که به مبارزه با آسیب‌های رادیکال‌های آزاد می پردازد و به محافظت از پوست شما در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه فرابنفش و آلاینده‌های محیطی می پردازد همچنین این گیاه از پیری زود هنگام جلوگیری می کند رزماری به خاطر خاصیت آنتی بیوتیکی و ضدالتهابی خود می تواند به خوبی با جوش و آکنه‌های پوستی مبارزه کند. این گیاه می تواند به راحتی باعث تولید کلاژن شود و از طرفی منبع خوبی از مواد مغذی و مورد نیاز پوست را از جمله آهن، کلسیم و ویتامین B6 را فراهم کند و موجب حفظ سلامتی پوست و مو شود به همین خاطر از این عنصر در روغن‌ها و محصولات پوستی زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله فواید دیگر رزماری برای پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- منافذ مسدود را باز می کند: رزماری به عنوان یک لایه بردار ملایم عمل می کند و با پاکسازی کامل پوست به شما کمک می کند تا از شر هر گونه کثیفی و آلودگی خلاص شوید.

2- باعث سفتی و شادابی پوست می شود: روغن رزماری به خاطر مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها باعث افزایش تولید کلاژن در پوست می شود به همین خاطر پوست شما را سفت می کند و با افزایش جریان خون، رنگ پوست شما را بهبود می بخشد.

3- می تواند اگزما و برخی از بیماری‌های التهابی را درمان کند: رزماری به خاطر خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی که دارد می تواند باعث کاهش قرمزی و التهاب‌های مربوط به برخی بیماری‌های پوستی مانند اگزما شود اما به طور کلی پیشنهاد می شود اگر شما با اگزما و التهاب‌های پوستی مواجه شدید قبل از استفاده از هر محصولی به پزشک مراجعه کنید تا شما را در مسیر درست درمان قرار دهد.

4- باعث مرطوب کردن پوست می شود: رزماری به خاطر خواص آبرسانی که دارد باعث مرطوب کردن پوستی می شود تا برای شما پوستی با طراوت و نرم به ارمغان بیاورد.

5- موجب کاهش روند پیری پوست می شود: رزماری می تواند از پوست شما در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه‌های مضر محافظت کند تا از پیری زودرس و سایر مشکلات پوستی جلوگیری شود.

فواید رزماری در مراقبت از مو

رزماری سرشار از مواد مغذی یعنی فیتوکمیکال‌ها است این گیاه ضمن اینکه فواید زیادی برای پوست دارد می تواند به تقویت ریشه مو هم کمک کند و سلول‌های مو را جوان کند بنابراین رزماری می تواند در کاهش ریزش مو و شوره سر تاثیرگذار باشد همچنین مواد مغذی موجود در رزماری با تقویت ایمنی سلول‌های مو آنها را در برابر شکستگی مقاوم می سازد و از موها در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می کند.

از جمله فواید رزماری در مراقبت از مو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- باعث تحریک رشد مو می شود: این گیاه به افزایش گردش خون در پوست سر کمک می کند تا فولیکول‌های مو تحریک شوند و منجر به افزایش و تقویت رشد مو می شود.

2- فولیکول‌های مو را تقویت می کند: رزماری سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است بنابراین با تغذیه مناسب فولیکول‌های مو و جبران رطوبت از دست رفته به تقویت و رشد مو کمک شایانی می کند همچنین به خاطر خواص ضد میکروبی خود باعث حفظ سلامت پوست سر می شود.

3- باعث درخشندگی موهایتان می شود: با استفاده مرتب از رزماری شما می توانید زمینه را برای مرطوب ساختن موها و صاف شدن کوتیکول‌های مو فراهم کنید این کار باعث می شود تا موهایی ابریشمی، درخشان و قوی داشته باشید.

4- التهاب را کاهش می دهد: روغن رزماری حاوی خواص ضد التهابی است بنابراین می تواند باعث تسکین پوست سر و کاهش ریزش مو شود.

 

در نتیجه:

رزماری فواید شگفت انگیزی برای پوست و مو دارد این گیاه دارای خواصی از جمله خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است همچنین با افزایش گردش خون و بازسازی سلولی، پوست و مو را تقویت می کند. رزماری با محافظت از پوست در برابر اشعه‌های فرابنفش به بهبود پوست می پردازد بنابراین با آگاهی از فواید و خواصی که رزماری برای پوست و موی شما دارد می توانید در استفاده از این عنصر تصمیم مناسبی بگیرید.

 

برای ثبت دیدگاه، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید