نکات مهم سلامت دهان و دندان

نکات مهم سلامت دهان و دندان
15 مرداد 1402 بدون نظر 4 دقیقه
اشتراک گذاری:

آنچه در این مطلب می خوانید :

برای داشتن دندان و دهان سالم شما باید یکسری نکات را رعایت کنید. ما می خواهیم که در ادامه‌ی این مقاله شما را با 7 نکته مهم درباره‌ی رعایت بهداشت دهان و دندان آشنا کنیم.

داشتن دندان های زیبا و سالم موجب جذابیت بیشتر چهره ی شما می شود و زندگی لذت بخشی را برای شما فراهم می کند. با داشتن دندان های سالم شما می توانید با دیگران صحبت کنید ، غذا های مغزی بخورید و خنده های زیبایی را به نمایش بگذارید، پس سلامت دندان و دهان برای شما زندگی شاد و ایده آلی را فراهم می آورد . اما برای داشتن دندان و دهان سالم شما باید یکسری نکات را رعایت کنید. ما می خواهیم که در ادامه‌ی این مقاله شما را با 7 نکته مهم درباره‌ی رعایت بهداشت دهان و دندان آشنا کنیم.


1. شما باید به صورت منظم روزی دو بار ، حداقل دو دقیقه مسواک بزنید : مسواک زدن به از بین رفتن باقی مانده ی غذا ها و باکتری های دندان کمک می کند بویژه مسواک زدن قبل از خواب که دهان شما را از وجود باکتری و پلاک ها پاکیزه می کند. از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید تا از دندان های شما در برابر پوسیدگی محافظت کند و موجب تخریب دندان های تان نشود . برای مسواک زدن باید به صورت دایره ای و ملایم بر روی دندان های تان حرکت کنید و تمام سطح دندان را تمیز کنید حتی با استفاده از مسواک، زبان تان را هم پاکیزه کنید تا از بوی بد دهان جلوگیری کنید. هر سه ماه در میان به تعویض مسواک خود اقدام کنید حتی بعد از بیماری باید مسواک خود را عوض کنید تا باکتری های موجود در مسواک شما را دوباره به بیماری مبتلا نکند. اگر شما مرتب از مسواک استفاده نکنید باکتری ها و پلاک ها در دندان های شما جمع می شوند و زمینه را برای پوسیدگی دندان یا بیماری لثه فراهم می آورند. بنابراین سعی کنید مسواک زدن را به یک عادت تبدیل کنید بویژه در کودکان ، آنها را تشویق به مسواک زدن کنید تا از همان کودکی متوجه ی اهمیت سلامت دهان و دندان هایشان شوند.


2. برای تمیز کردن باقی مانده غذا در دندان باید از نخ دندان استفاده کنید : استفاده از مسواک برای نواحی صعب‌العبور سخت است برای همین از نخ دندان برای تمیزی دندان ها استفاده می کنیم. در فضا های خیلی تنگ در بین دو دندان از نخ دندان استفاده کنید و به طور کامل در طول دندان نخ را به سمت بالا و پایین حرکت دهید. افرادی که لثه های حساسی دارند زمانی که برای اولین بار از نخ دندان استفاده می کنند ممکن است به آن کمی آسیب وارد کنند که این کارطبیعی است و شما باید با روش درست استفاده از نخ دندان آشنا شوید.نخ دندان و مسواک زدن مکمل یکدیگر اند. اگر شما فقط مسواک بزنید و به نخ دندان توجهی نکنید تکه های غذایی که توسط مسواک از بین نرفته اند. موجب تولید باکتری و پلاک ها می شوند و در نهایت به دندان شما آسیب وارد می کنند حتی زمینه را برای بیماری و التهاب لثه فراهم می کنند . بنابراین برای اینکه از پدید آمدن بسیاری از مشکلات جلوگیری کنید بهتر است از نخ دندان استفاده کنید.


3. حتما هر شش ماه به دندان پزشک خود مراجعه کنید : دندان پزشک به بررسی دندان های شما می پردازد و اگر پوسیدگی یا به تعمیر خاصی نیاز داشت پیش از بوجود آمدن مشکلات جدی به درمان دندان و دهان شما می پردازد.


4. از کشیدن سیگار و استعمال دخانیات پرهیز کنید : سیگار موجب ایجاد بوی بد در دهان و بیماری لثه می شود. به طور کلی سیگار علاوه بر آسیب به دهان و دندان به جسم شما ضرر وارد می کند.


5. یک رژیم غذایی سالم و مقوی داشته باشید: از خوردن غذا ها و مواد شیرین مثل قند ، نبات و نوشابه پرهیز کنید و به جای آن از غذا های غنی از کلسیم استفاده کنید تا به افزایش استحکام دندان هایتان کمک کنید.


6. از دهان شویه برای تمیز کردن دندان هایتان استفاده کنید : شما می توانید در کنار مسواک و نخ دندان از دهان شویه هم استفاده کنید اما باید بدانید که دهان شویه نمی تواند به تنهایی جایگزینی برای مسواک و نخ دندان شود. شما می توانید از سایر محصولات مراقبتی دندان نظیر پاک کننده ی بین دندان و پاک کننده زبان استفاده‌ کنید تا در جهت بهبود و حفظ سلامت دندان و دهان کمک به سزایی مرده باشید.


7. در طول روز آب زیاد بنوشید : نوشیدن آب و تولید بزاق باعث حرکت غذا های باقی مانده در دندان های شما می شود و از تولید باکتری در دندان جلوگیری می کند. افرادی که از خشکی دهان رنج می برند باید با توصیه ی پزشک برای جلوگیری از خشکی دهان دارو مصرف کنند یا به طور منظم آب بنوشند تا بتوانند از ایجاد بیماری لثه جلوگیری کنند.


با رعایت این 7 نکته شما می توانید سلامت دهان و دندان‌تان را تضمین کنید و از هزینه های زیادی که صرف تعمیر و درست کردن دندان می شود دوری کنید و دیگر دچار دندان درد نشوید. شما می توانید با آرامشی خاطر از سلامت دهان و دندان تان لذت ببرید.


برای ثبت دیدگاه، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید