مزایا و معایب استفاده از نخ دندان

مزایا و معایب استفاده از نخ دندان
3 شهریور 1402 بدون نظر 5 دقیقه
اشتراک گذاری:

آنچه در این مطلب می خوانید :

از نخ دندان برای تمیز کردن فضای بین دندان ها و از بین بردن غذا ها و پلاک هایی که در بین این فضاها قرار دارند استفاده می کنیم . بیشتر دندان پزشک ها توصیه می کنند علاوه بر مسواک زدن به طور منظم باید از نخ دندان هم استفاده کرد چرا که می تواند موجب از بین رفتن باکتری ها در نواحی صعب العبور در دهان شوند

از نخ دندان برای تمیز کردن فضای بین دندان ها و از بین بردن غذا ها و پلاک هایی که در بین این فضاها قرار دارند استفاده می کنیم . بیشتر دندان پزشک ها توصیه می کنند علاوه بر مسواک زدن به طور منظم باید از نخ دندان هم استفاده کرد چرا که می تواند موجب از بین رفتن باکتری ها در نواحی صعب العبور در دهان شوند به همین خاطر کشیدن نخ دندان بخش مهمی از بهداشت دهان و دندان را شامل می شود. داشتن دندان هایی زیبا، لبخند زیبایی را هم به همراه می آورد بنابراین شما باید به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بدهید و برای این کار استفاده از نخ دندان ضروری است به همین دلیل ما قصد داریم تا شما را با مزایا و معایب استفاده از نخ دندان آشنا کنیم.


مزایای استفاده از نخ دندان شامل موارد زیر می شود :

نخ دندان موجب از بین رفتن باکتری و پلاک هایی در نواحی صعب العبور دهان می شود ، شما می توانید باقی مانده ی غذا را از بین فضای دو دندان که با مسواک زدن حذف نمی شوند، را به راحتی با نخ دندان از بین ببرید. مسواک زدن همیشه باعث ازبین رفتن غذا ها از بین دندان ها نمی شود و اگر شما بعد از مسواک از نخ دندان استفاده نکنید به مرور زمان باکتری ها در آن محل جمع می شوند و بر روی لثه ی شما تاثیر می گذارند.

کسانی که از نخ دندان استفاده می کنند کمتر در معرض بیماری لثه قرار می گیرند چرا که با استفاده از نخ دندان باکتری ها و پلاک های دندان از بین می روند و شما دچار التهاب لثه نمی شوید.

باقی مانده غذا و یا باکتری ها در دندان ها باعث می شود تا دهان شما بوی بد بدهد و شما را در هنگام صحبت کردن اذیت کند به همین خاطر شما باید از نخ دندان استفاده کنید تا از بوی بد دهان جلوگیری کنید.

امروزه با توجه به شرایط اقتصادی درمان کردن دندان ها بسیار پر هزینه است پس پیشگیری بهتر از درمان است شما با استفاده ی مرتب از نخ دندان می توانید با آسیب ها و مشکلات دندانی مواجه نشوید.

شاید برایتان تعجب برانگیز باشد اما کشیدن نخ دندان با بیماری هایی نظیر: بیماری قلبی، دیابت و سکته مغزی در ارتباط است. اگر شما از نخ دندان استفاده نکنید باکتری ها در دندان شما تجمع می کنند و همین مشکل جدی ای برای دندان و لثه ی شما فراهم می آورد این می تواند سیستم ایمنی بدن شما را بد تر کند چرا که باکتری ها بر روی تمام قسمت های بدن تاثیر می گذارند . بنابراین با استفاده از نخ دندان به حفط سلامت دهان و دندان و به طور کلی سلامت جسم تان کمک کنید.

نخ دندان از خشکی دهان جلوگیری می کند بیشتر سالمندان و افراد دیابتی به خاطر مصرف قرص ممکن است دهان شان خشک شوند، آنها بهترین ضد عفونی کننده دهان را یعنی بزاق دهان را از دست می دهند بنابراین نخ دندان کمک می کند تا شما تکه های غذا را که به دلیل عدم ترشح کافی بزاق از بین نرفته اند را حذف کنید.


معایب نخ دندان شامل موارد زیر می شود :

تمیز کردن برخی از نواحی دهان با نخ دندان سخت است و در صورت استفاده اشتباه ممکن است که به لثه ی خود آسیب وارد کنید.

 اگر شما از طرز کار درست با نخ دندان آگاهی نداشته باشید به دندان و لثه ی خود آسیب وارد می کنید. 

اگر لثه های بسیار حساسی داشته باشید و یا دندان پزشک به خوبی نتوانسته باشد دندان شما را اصلاح کند استفاده از نخ دندان برای شما آزار دهنده و با درد همراه است.

اگر به ندرت از نخ دندان استفاده می کنید و هر بار با خون ریزی همراه است باید به دندان پزشک مراجعه کنید چرا که یکی از علائم بیماری لثه است. 

شما برای استفاده از نخ دندان نیاز به زمان و صبر دارید تا به طور اصولی و درست دندان هایتان را تمیز کنید برای همین بسیاری از افراد عجولانه مسواک می زنند و از نخ دندان به دلیل زمان بر بودن استفاده نمی کنند.

شما باید هم از نخ دندان و هم مسواک استفاده کنید و هر یک از این دو مورد نمی تواند به تنهایی جایگزین دیگری باشد بلکه هر دو در کنار یکدیگر معنا پیدا می کنند و به بهداشت دهان و دندان شما کمک می کنند.

استفاده از نخ دندان های نامرغوب نه تنها نمی تواند به سلامت دندان و دهان شما کمک کند بلکه باعث آسیب رساندن به آن می شود بنابراین به کیفیت و برند نخ دندان خود توجه کنید.

در نتیجه با رعایت نکات گفته شده و استفاده درست از نخ دندان می توانید به حفظ سلامتی دهان و دندان خود کمک کنید. 



برای ثبت دیدگاه، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید