11 راهکار موثر برای رفع خارش سر

11 راهکار موثر برای رفع خارش سر
7 آذر 1402 بدون نظر 9 دقیقه
اشتراک گذاری:

آنچه در این مطلب می خوانید :

خارش سر می تواند باعث ایجاد احساس ناراحتی در افراد شود بنابراین هنگامی که پوست سر شما دچار خارش می شود فکر کردن به هر چیز دیگری برای شما مشکل است اما نگران نباشید ما در این مقاله قصد داریم شما را با 11 راهکار برای رفع خارش سر آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

خارش سر می تواند باعث ایجاد احساس ناراحتی در افراد شود بنابراین هنگامی که پوست سر شما دچار خارش می شود فکر کردن به هر چیز دیگری برای شما مشکل است اما نگران نباشید ما در این مقاله قصد داریم شما را با 11 راهکار برای رفع خارش سر آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

11 راهکار موثر رفع خارش سر

1- روغن نارگیل:

هر چقدر پوست سر شما خشک‌تر باشد خارش آن بیشتر می شود بنابراین روغن نارگیل می تواند به طور طبیعی پوست سر شما را مرطوب نگه دارد. این روغن به دلیل خواصی که دارد می تواند با درمان عفونت پوست سر که باعث ایجاد خارش می شود مبارزه کند. شما می توانید از روغن نارگیل هفته‌ای دوبار استفاده کنید تا از ایجاد شوره و خشکی پوست جلوگیری کنید.

2- روغن درخت چای:

به دلیل اهمیتی که روغن درخت چای برای شوره سر، خارش و خشکی پوست دارد از آن در ترکیبات بسیاری از شامپوها استفاده می شود. یکی از ویژگی‌های مهم این روغن داشتن خاصیت ضد عفونی‌کننده و ضدقارچ است که با شستن چربی و ازبین بردن سلول‌های مرده موجب بهبود منافذ و حفظ سلامت پوست سر می شود.

3- آبلیمو:

استفاده از آبلیمو برای رفع شوره و خارش سر یکی از راه‌های شناخته شده است چرا که به دلیل داشتن اسید سیتریک می تواند با آنها مبارزه کند و با خاصیت ضد قارچی خود از تجمع سلول‌های مرده و مسدود ساختن منافذ پوستی جلوگیری می کند بدین ترتیب ریزش مو را مدیریت می کند و به شما برای داشتن موهایی زیبا کمک می کند اما این روش ممکن است باعث ایجاد حساسیت در پوست سر حساس شود همچنین به یاد داشته باشید که از این روش بیش از دو بار در هفته استفاده نکنید.

4- آلوئه ورا:

آلوئه ورا به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست سر شما عمل می کند همچنین دارای خواص ضد‌میکروبی و تسکین‌دهنده است. استفاده از آلوئه ورا یکی از درمان‌های قدیمی و رایج برای کاهش قرمزی،خارش و شوره سر است. ژل موجود در این گیاه دارای اثر خنک کنندگی بر روی پوست است که باعث تسکین بخشیدن به التهاب پوست سر می شود البته آلوئه ورا به دلیل فراوانی در ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسید‌های آمینه و چندین ترکیب دیگر برای بسیاری از اهداف دیگر مفید است.

5- روغن کرچک:

روغن کرچک یک اکسیر فوق العاده برای موهای شما است این روغن از مهار ریزش مو گرفته تا از بین برده خارش سر می تواند در شادابی و طراوت موهای شما تاثیرگذار باشد. همچنین این روغن حاوی خواص ضدباکتریایی و ضدقارچ است که با حذف چربی و سلول‌های مرده به رفع عفونت‌های پوست سر می پردازد. یکی دیگر از ویژگی‌های روغن کرچک تغذیه و مرطوب ساختن پوست است که با کاهش پوسته پوسته شدن از خارش و سوزش جلوگیری می کند.

6- سرکه سیب:

سرکه سیب فوایدی زیادی از جمله صاف کردن کوتیکول‌های مو، درخشندگی تار مو، مرطوب کردن و کاهش وزی مو دارد همچنین به دلیل داشتن خواص ضد التهابی به کاهش تحریک و قرمزی در پوست سر می پردازد. 

7- آب پیاز:

پیاز دارای خواص ضدمیکروبی است و حاوی انتی اکسیدان‌هایی است که پوست سر را سالم و پاکیزه از شر هرگونه عفونتی می سازد بنابراین با کاهش التهاب موجب تسکین پوست سر شما می شود و به شما برای رفع خارش سر کمک می کند.

8- روغن جوجوبا:

روغن جوجوبا به طور باور نکردنی پوست سر را مرطوب می کند و مواد مورد نیاز پوست و مو را تامین می کند بنابراین از این روغن برای رفع خارش سر استفاده می شود فواید روغن جوجوبا تنها به رفع خارش و شوره بسنده نمی شود بلکه از این روغن برای کاهش موخوره هم استفاده می گردد چرا که با قفل کردن کوتیکول‌های مو از خروج رطوبت جلوگیری می کند و موهایی صاف و درخشان برای شما به ارمغان می آورد.

9- جو دوسر:

جو دوسر سرشار از لیپیدها و پروتئین‌هایی است که پوست سر شما را مرطوب می کند تا از ایجاد خارش سر جلوگیری شود هچنین به خاطر خاصیت ضد التهابی که دارد می تواند به تسکین سوزش پوست کمک کند.

10- روغن نعناع فلفلی:

روغن نعناع فلفلی برای مبارزه با شوره و خارش سر استفاده می شود تا با تسکین دادن پوست سر از ایجاد خارش و احساس ناراحتی جلوگیری کند همچنین به دلیل ترکیباتی که دارد پوست سر را تغذیه می کند و با مرطوب ساختن آن از ایجاد خشکی و پوسته پوسته شدن دوری می کند.

11- جوش شیرین:

وجود چربی و کثیفی در پوست سر می تواند باعث ایجاد خارش سر شود بنابراین با از بین بردن چربی اضافه سلامت پوست و موی خود را تامین کنید جوش شیرین یکی از روش های رفع خارش و شوره سر است چرا که به خاطر داشتن خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی منجر به متعادل ساختن پوست سر می شود همچنین با تسکین بخشیدن التهاب پوستی از ایجاد خارش جلوگیری می کند.

در نتیجه:

این 11 روش می تواند به شما کمک کند تا با خارش سر مبارزه کنید و سلامت و زیبایی موهایتان را تامین کنید.


برای ثبت دیدگاه، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید