علت نازک شدن تار مو چیست؟

علت نازک شدن تار مو چیست؟
20 آذر 1402 بدون نظر 9 دقیقه
اشتراک گذاری:

آنچه در این مطلب می خوانید :

میزان نازک بودن موهای شما ممکن است به ژن شما بستگی داشته باشد در افراد، ضخامت مو متفاوت است اما اگر شما متوجه شدید که موهایتان بیش از حد نازک است می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل افزایش سن، وضعیت سلامتی، دارو و میزان استرس باشد

میزان نازک بودن موهای شما ممکن است به ژن شما بستگی داشته باشد در افراد، ضخامت مو متفاوت است اما اگر شما متوجه شدید که موهایتان بیش از حد نازک است می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل افزایش سن، وضعیت سلامتی، دارو و میزان استرس باشد به همین خاطر باید به یک متخصص مراجعه کرد تا در مسیر درمان قرار بگیرید و به کاهش ریزش مو بپردازید ما در این مقاله قصد داریم شما را با دلایل نازک شدن مو آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

نشانه‌های نازک شدن تار مو

ریزش مو یکی از نشانه‌های اصلی نازک شدن مو است همچنین ممکن است شما متوجه شوید که:

- موهایتان رشد خوبی ندارند.

- موهایتان را زمانی که دم اسبی می بندید نازک هستند.

- با یک یا چند نقطه طاس مواجه می شوید.

- پوست سر قابل مشاهده باشد.

دلایل نازک شدن مو

ضخامت مو از نظر اندازه و شکل هر فولیکول مو و همچنین تعداد فولیکول‌های مویی که روی پوست سر خود دارید تحت تاثیر ژنتیک است یعنی که برخی از افراد به طور طبیعی موهایی نازک دارند اما دلایل دیگری هم برای نازک شدن موها وجود دارد مانند:

افزایش سن:

سن شما اغلب بر روی میزان ضخامت مو و بافت آن تاثیر می گذارد که این ناشی از تغییرات هورمونی و عوامل ارثی است در اینجا ممکن است که تارهای مو کوچکتر شوند و تولید موهای جدید را متوقف کند.

شرایط فیزیکی:

برخی موارد مانند بارداری، عفونت باکتری، کرم حلقوی، از دست دادن خون و تب بالا همگی بر روی سرعت ریزش مو و نازک شدن آن تاثیر می گذارد.

سیستم ایمنی بدن:

در برخی شرایط ممکن است سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های سالم حمله کند مانند برخی بیماری‌ها مانند آلوپسی، لوپوس یا بیماری‌های تیروئید که باعث نازک شدن مو می شوند و لکه‌های طاسی را ایجاد می کنند.

استرس بیش از حد:

استرس و اضطراب بیش از اندازه اغلب موجب نازک‌تر شدن موها می شود به همین خاطر توصیه می شود تا از روش‌های مختلفی مانند ورزش کردن استفاده کنید تا میزان استرس خود را کاهش دهید.

کمبود مواد غذایی:

اگر کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها را دارید ممکن است دچار ریزش و نازکی مو شوید به طور مثال آهن و اسید فولیک هر دو به عملکرد بهتر فولیکول‌های مو کمک می کند و اگر مواد غنی از آنها را در برنامه غذایی خود قرار ندهید به طور جدی ضمن تاثیر بر روی سلامت بدن بر روی موهای شما هم اثر می گذارد.

چگونه از نازک شدن مو جلوگیری کنیم؟

تجربه نازک شدن مو می تواند استرس زا باشد اما خوشبختانه در دنیای امروز راه‌های متعددی وجود دارد تا با استفاده از آنها بتوانید از نازک شدن موها در آینده جلوگیری کنید این راه‌ها شامل موارد زیر می شود:

برای شستن موها از شامپوهای ملایم و نرم‌کننده‌های حاوی روغن طبیعی استفاده کنید تا به کاهش شکستگی، موخوره و خشکی بپردازید.

حتما موهای خود را پس از شستشو با حوله میکروفایبر خشک کنید تا موهایتان را بدون قرار دادن در معرض ابزارهای حرارتی و آسیب‌های ناشی از گرما خشک کنید. ابزارهای حرارتی نظیر سشوار و اتوی مو می توانند تارهای مو را ضعیف کنند و باعث از دست دادن چربی طبیعی موهایتان شوند.

موهایتان را بیش از اندازه رنگ نکنید چرا که این مواد شیمیایی به بافت موهای شما آسیب وارد می کند و باعث نازک شدن و ریزش مو می شود.

توصیه می شود که از سفت بستن موهای خود جلوگیری کنید چرا با این کار به موها فشار زیادی وارد می شود و منجر به ریزش مو می گردد.

هرگز موهای خود را بیش از حد شانه نکنید چرا که شانه زدن زیاد موجب نازکی و ریزش مو می شود.

از کشیدن سیگار پرهیز کنید چرا که سیگار کشیدن ضمن آسیب رساندن به سلامت کلی بدن و سیستم ایمنی می تواند به راحتی منجر به التهاب در بافت مو شود و زمینه را برای ریزش مو و نازک شدن آن فراهم کند.

داشتن یک رژیم غذایی مناسب باعث می شود تا بدن و موهای شما مواد ضروری و مورد نیاز خود را تامین کنند این کار به حفط سلامت بدن و تقویت تارهای مو کمک شایانی می کند.

در نتیجه:

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با علت نازکی مو آشنا کنیم تا با آگاهی بیشتر از دلایل و نشانه‌های آن به جلوگیری از نازکی و ریزش مو بپردازید باید بدانید که ضخامت مو‌ها در افراد مختلف متفاوت است و تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر ژنتیک، افزایش، بیماری، رژیم غذایی و وضعیت جسمانی می باشد به همین خاطر باید با قرار دادن گزینه‌هایی در مراقبت از مو به افزایش رشد و حفظ سلامت موها کمک کنید تا موهایی شاداب و سالم داشته باشید در صورتی که با ریزش بیش از اندازه و غیر طبیعی مواجه شدید باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از روش‌های تجویزی برای درمان استفاده کنید.


برای ثبت دیدگاه، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید