راهکار تقویت و رشد ناخن

راهکار تقویت و رشد ناخن
14 فروردین 1403 بدون نظر 6 دقیقه
اشتراک گذاری:

آنچه در این مطلب می خوانید :

استحکام و ظاهر ناخن‌های فرد ممکن است نشان دهنده سلامت کلی بدن باشد با این حال استفاده بیش از حد، از برخی محصولات، تغذیه نامناسب و بسیاری از انتخاب‌های رایج دیگر در سبک زندگی می تواند به طور مستقیم بر روی سلامت و شادابی ناخن‌های شما تاثیر بگذارد.

استحکام و ظاهر ناخن‌های فرد ممکن است نشان دهنده سلامت کلی بدن باشد با این حال استفاده بیش از حد، از برخی محصولات، تغذیه نامناسب و بسیاری از انتخاب‌های رایج دیگر در سبک زندگی می تواند به طور مستقیم بر روی سلامت و شادابی ناخن‌های شما تاثیر بگذارد. گاهی اوقات ناخن‌های شکننده ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای مانند بیماری کبد، بیماری پسوریازیس و.. باشد که نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد. در این زمان شما باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید

از آنجایی که نحوه سبک زندگی فرد می تواند به طور مستقیم بر روی ناخن‌های شما تاثیر بگذارد ما در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین راه‌ها برای تقویت و حفظ سلامت ناخن‌ها آشنا کنیم تا با افزایش زیبایی ناخن‌ها ظاهری مناسب داشته باشید:

1- ناخن‌های کوتاه‌تر بهتر از ناخن‌های بلندتر هستند:

اگر با ناخن‌های شکننده و ضعیف دست و پنجه نرم می کنید طول آن‌ها را کوتاه‌تر نگه دارید تا به آنها فرصت دهید که قدرت خود را افزایش دهند ناخن‌های کوتاه‌تر نیز کمتر مستعد شکستن هستند.

2- نحوه سوهان زدن ناخن‌های خود را تغییر دهید:

نحوه سوهان زدن ناخن‌ها پس از کوتاه کردن نیز ضروری است سوهان زدن ناخن‌ها در یک حرکت رفت و برگشتی می تواند آنها را ضعیف کند بنابراین باید به آرامی آنها را فقط در یک جهت سوهان کنید.

3- پاک‌کننده‌های لاک ناخن حاوی استون را کنار بگذارید:

لاک پاک‌کن مبتنی بر استون برای ناخن‌ها خشن هستند به همین خاطر می تواند باعث خشکی، پوسته پوسته  شدن، شکافتن و لکه‌های سفید شود بنابراین سعی کنید پاک کننده‌ای را انتخاب کنید که فاقد استون باشد.

4- غذاهایی را در رژیم غذایی خود قرار دهید که باعث تقویت ناخن‌ها شود:

کمبود ویتامین می تواند منجر به شکستگی ناخن شود به همین خاطر خوردن انواع غذاهای غنی از مواد مغذی برای تقویت ناخن‌ها حیاتی است پروتئین، کلسیم، غذاهای غنی از بیوتین مانند سبزیجات، تخم مرغ و آجیل سلامت ناخن‌ها را تقویت می کند.

5- هیدراته بمانید:

هیدارته ماندن به ناخن‌های شما کمک می کند تا رطوبت خود را حفظ کنند و از استحکام بیشتری برخوردار شوند نوشیدن آب به اندازه کافی می تواند ضمن حفظ و ارتقا سلامت کلی بدن، به شما در تقویت ناخن‌هایتان کمک کند بدون رعایت این مورد ناخن‌های شما بیشتر مستعد شکسته شدن هستند.

6- مکمل بیوتین را مصرف کنید:

بیوتین می تواند به تقویت مو و ناخن‌های شما کمک کند و همچنین با بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن سطح سلامت را ارتقا می دهد بیوتین یک نوع ویتامین B است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند حبوبات، ماهی قزل آلا و تخم مرغ وجود دارد توصیه می شود که قبل از مصرف بیوتین به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با مشاوره‌های یک متخصص در مسیر درست برای بهبود سلامت و زیبایی قرار بگیرید. 


از جمله ویتامین‌هایی که به تقویت و رشد بهتر ناخن‌ها کمک می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ویتامین B12: این ویتامین به جذب آهن کمک می کند و یکی از ویتامین‌هایی است که در حفظ سلامت کلی ناخن‌ها کمک بسزایی می کنید برای دریافت ویتامین B12 می توانید مرغ، لبنیات و ماهی را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا به سلامت و زیبایی ناخن‌ها کمک کنید.

  • ویتامین B9: فولات به رشد سلول‌های جدید ناخن کمک می کند شما می توانید این ویتامین را در لوبیا، حبوبات و سبزیجات با برگ سبز پیدا کنید.
  • بیوتین: این ماده مغذی مهم به رشد بیشتر و سالم‌تر ناخن‌ها و موهای شما کمک زیادی می کند مصرف تخم مرغ غنی از بیوتین و ماهی‌های روغنی مانند ساردین به احیای ناخن‌های پوسته پوسته شده کمک می کند.
  • ویتامین C: یک جز حیاتی و ضروری در تولید کلاژن که به بهبود سلامت پوست، مو و ناخن کمک زیادی می کند، ویتامین C است. یکی از دلایلی که باعث شکسته شدن ناخن‌ها و کاهش رشد آنها می شود کمبود ویتامین C است. مرکبات، فلفل و گوجه فرهنگی منابع خوبی برای دریافت ویتامین C هستند.

حتما برای مصرف ویتامین به پزشک مراجعه کنید و به صورت خودسرانه اقدام به مصرف آن نکنید.

ویتامین‌هایی که به تقویت و رشد بهتر ناخن‌ها کمک می کند

7- ناخن‌های دست را خشک و تمیز نگه دارید: 

با تمیز کردن مرتب ناخن‌ها از رشد باکتری‌ها در زیر ناخن جلوگیری می کنید همچنین در صورتی که به طور مکرر یا طولانی مدت با آب در تماس باشید زمینه را برای شکافتن ناخن‌ها فراهم می کنید بنابراین سعی کنید که هنگام شستن ظروف، تمیز کردن یا استفاده از مواد شیمیایی خشن از دستکش پلاستیکی استفاده کنید تا مانع برخورد آن با ناخن‌هایتان شوید.

8- از مرطوب‌کننده استفاده کنید:

ناخن‌هایی که شکننده هستند به راحتی در معرض آسیب قرار می گیرند برای همین با تقویت ناخن‌ها و جلوگیری از شکستن آنها با استفاده از روغن درخت چای، روغن بادام، روغن جوجوبا و روغن بذرکتان از آسیب دیدن ناخن‌ها جلوگیری کنید این کار را هر روز با استفاده از روغن مورد نظر خود انجام دهید تا سلامت و زیبایی را برای ناخن‌های خود به ارمغان بیاورید.

9- از جویدن ناخن‌هایتان پرهیز کنید:

این عادت می تواند بستر را برای آسیب بیشتر ناخن‌ها فراهم کند حتی یک بریدگی جزئی در کنار ناخن می تواند به باکتری‌ها یا قارچ‌ها اجازه ورود دهد و باعث ایجاد عفونت در ناخن‌ها شود.

10- از مانیکور اکریلیک برای ناخن‌های ضعیف پرهیز کنید:

پنهان کردن ناخن‌های ضعیف و شکننده با مانیکور اکریلیک وسوسه برانگیز است اما در واقع زیر این اکریلیک‌ها ناخن‌های طبیعی شما نمی توانند نفس بکشند و شروع به نرم شدن و لایه برداری می کنند به همین خاطر توصیه می شود که ناخن‌های اکریلیک را برای موقعیت‌های خاص نگه دارید و با ناخن‌های ضعیف و شکننده خود مهربان‌تر باشید حتما از روغن کوتیکول برای تغذیه ناخن‌ها استفاده کنید تا رشد بهتر و قوی‌تری داشته باشند.

11- از ناخن‌ها برای باز کردن چیزی استفاده نکنید:

ممکن است برای برخی بدیهی باشد اما باید بدانید که باز کردن برخی چیزها با استفاده از ناخن ارزش زیادی ندارد سعی کنید به جای آن از قیچی یا ابزارهای دیگری استفاده کنید. چرا که باز کردن قوطی‌ها با استفاده از ناخن، به آنها فشار زیادی را وارد می کند و باعث آسیب بیشتر به آنها می شود.

12- با پزشک خود مشورت کنید:

اگر احساس می کنید که آسیب‌ ناخن‌های شما ناشی از یک بیماری مزمن است باید با پزشک خود مشورت کنید تا با راهنمایی او در مسیر درست قدم بگذارید.

چه چیزی باعث ضعیف شدن ناخن‌ها می شود؟

گاهی اوقات ضعیف شدن ناخن‌ها می تواند به دلیل کمبود ویتامین‌های B، آهن، کلسیم یا اسیدهای چرب باشد گاهی اوقات ناخن‌های نرم و ضعیف نیز می تواند به دلیل استفاده از مواد شیمیایی تمیز کننده خشن یا قرار گرفتن بیش از حد در معرض مواد شیمیایی یا حتی رطوبت باشد اگر شما جز کسانی هستید که اغلب از شوینده و پاک کننده‌های قوی استفاده می کنید توصیه می شود از دستکش استفاده کنید تا مانع برخورد مواد خشن با ناخن‌هایتان شوید. 

هر وقت که دست‌هایتان را می شویید ناخن‌ها کمی آب جذب می کنند و متورم می گردند و وقتی که خشک می شوند دوباره به حالت اولیه خود باز می گردند این چرخه می تواند به مرور زمان ناخن‌های شما را فرسوده و نرم کند به همین خاطر شستن بیش از حد دست‌ها یا شستن ظروف می تواند تاثیر زیادی بر روی شکنندگی ناخن‌هایتان داشته باشد .

خواص مرطوب کنندگی روغن کوتیکول:

روغن کوتیکول به مرطوب نگه داشتن پوست شما کمک می کند و باعث قوی‌تر شدن و ارتقای سلامت پوست و ناخن می شود روغن‌های طبیعی موجود در بسیاری از کوتیکول‌ها می توانند به آبرسانی پوست اطراف بستر ناخن، تقویت ناخن‌ها و جلوگیری از خشکی و شکستگی آنها کمک می کند همچنین روغن کوتیکول که با روغن نارگیل و ویتامین E، دانه جوجوبا غنی شده قدرت آبرسانی فوق العاده بالایی دارد و به محض استفاده از آن به سرعت جذب پوست شما می شود تا با التیام بخشیدن و محافظت کردن از پوست و ناخن، زیبایی و سلامت را برای شما به ارمغان بیاورد.

کرم دست و ناخن از وچه:

همانطور که قبلا گفته شد مرطوب کردن ناخن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد به همین خاطر پیشنهاد می شود که از روغن و محصولات مناسب جهت آبرسانی و مرطوب کنندگی ناخن‌ها استفاده کنید کرم دست و کوتیکول ناخن وچه به تقویت ناخن‌های ضعیف و شکننده شما می پردازد و با محافظت کردن از کوتیکول ناخن، زیبایی را برای ناخن‌های شما به ارمغان می آورد همچنین کرم وچه با کمک کراتین و روغن بائوباب موجود در ترکیبات خود می تواند به آبرسانی و افزایش کلاژن در پوست شما بپردازد. از دیگر ویژگی‌های کرم پوست و ناخن وچه می توان به ترمیم آسیب، کاهش التهاب، کاهش خشکی، جلوگیری از پیری زودرس در پوست، کاهش تیرگی و شکستگی کوتیکول ناخن و همچنین افزایش زیبایی و قوی‌تر شدن ناخن‌ها اشاره کرد. کرم وچه از مواد شیمیایی مضر و خشن مانند سیلیکون، پارابن و روغن‌های معدنی استفاده نمی کند به همین خاطر خیال شما را از جهت کیفیت راحت‌تر می کند.

در نتیجه:

بسیاری از افراد نسبت به سلامت ناخن‌هایشان بی توجهی می کنند در حالی که ناخن‌‌های شما بخشی از بدن شما است و سلامت ناخن‌هایتان بر روی ظاهر شما تاثیر بسیار زیادی دارد و باعث افزایش اعتماد به نفس شما می گردد به همین خاطر ما در این مقاله سعی کردیم شما را با نکات و ترفندهایی آشنا کنیم تا با تقویت و رشد بهتر ناخن‌ها ظاهری زیبا و سالم برای ناخن‌هایتان به ارمغان بیاورید.

 

برای ثبت دیدگاه، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید